Din sikkerhet er viktig for oss på Resurs
Hva er GDPR?
Sommeren 2018 fikk Norge og resten av EU en ny felles lovgivning (GDPR) som regulerer hvordan personopplysninger skal håndteres. GDPR gir økt beskyttelse for deg som kunde og våre partnere.
GDPR som kundeGDPR som partnerHva er PSD2?
Den 1. april 2019 trådte forskrift om betalingstjenester i kraft i Norge. Disse reglene omfatter to betalingstjenester - betalingsfullmakttjenester og kontoinformasjonstjenester. Forbrukerbeskyttelsen er styrket, og ambisjonen er å legge til rette for grenseoverskridende betalinger og andre finansielle tjenester i EU/EØS.
Les mer om PSD2Nye regler for betalingerBankens taushetsplikt
Alle bankene er underlagt taushetsplikt. Det innebærer at vi i Resurs ikke kan utlevere opplysninger om deg til andre. Taushetsplikten er regulert i lov og gjelder alle opplysninger skriftlig så vel som muntlig. Vi får heller ikke oppgi om du er kunde hos oss eller ikke. Derfor ber vi deg alltid om å identifisere deg når du er i kontakt med banken.
Ny finansavtalelov
Den 1. januar 2023 trådte den nye Finansavtaleloven i kraft. Den nye loven er en modernisering av dagens lov som skal tydeliggjøre og styrke dine rettigheter som forbruker. Loven har videre som formål å styrke forbrukervernet og forebygge gjeldsproblemer. I tråd med den nye loven har vi oppdatert våre vilkår med tilpasninger til de nye lovbestemmelsene og foretatt språklige justeringer.
Ny lov medfører ikke at eksisterende avtale med banken eller finansforetak opphører. Eksisterende avtaler vil fortsatt løpe og evt. fornyes på samme måte som tidligere. Loven medfører at du kan få mer informasjon fra banken i dag, og det kan ved nye avtaler bli stilt flere spørsmål til deg. Hensikten er å ivareta deg som kunde.
Cookies
I vår policy for cookies informerer vi om ulike informasjonskapsler eller «cookies». Dette er filer med informasjon som lagres lokalt i nettleseren på datamaskinen, mobiltelefonen, nettbrettet eller lignende enheter som du bruker når du besøker de digitale kanalene våre.
Du kan lese mer om våre informasjonskapsler, hva disse innebærer for deg, samt hvilke valg du som bruker kan ta.
Hvordan du blokkerer og/eller tar bort cookies
Du kan når som helst gå inn og endre innstillingene dine. Du finner informasjon om hvordan du sletter lagrede informasjonskapsler i nettleserens hjelpefunksjon.
Les mer om våre cookiesVårt ansvar
Hos Resurs behandles alle kundeopplysninger og transaksjoner på en sikker måte slik at ingen uvedkommende får tilgang til opplysningene. Vi har et stadig pågående sikkerhetsarbeid, der vi implementerer og overvåker våre sikkerhetsprogramvarer av ulike slag.
Våre sikkerhetseksperter arbeider daglig med å overvåke systemer og tjenester. De holder seg godt informert om utviklingen i omverdenen, og arbeider aktivt med å forebygge eventuelle hendelser.
En stor del av deres arbeid går også ut på å informere og utdanne våre medarbeidere i sikkerhetsspørsmål. Det er viktig at hele organisasjonen har høy kompetanse og kunnskap når det kommer til sikkerhetsspørsmål, slik at vi er trygge i vårt møte med deg som kunde.
Ditt ansvar
For å forhindre at sensitiv informasjon havner i feil hender ber vi deg som kunde om alltid å skjule PIN-koden ved inntasting, ikke del PIN-koden din med noen og vær nøye med hvordan du oppbevarer dine kort.
Det finnes svindlere som forsøker å få tak i personlig informasjon, som for eksempel kortnummer og koder gjennom at de utgir seg for å være noen andre når de tar kontakt via telefon, e-post eller sosiale medier. Resurs kontakter deg aldri via e-post eller telefon for å få deg til å oppgi personlige opplysninger.
Vi ber deg også om å være oppmerksom på såkalt «spam» e-post, der svindlere forsøker å få deg til å besøke en webside som fører over et program som lytter og samler inn informasjon. De benytter seg ofte av kjente bedrifter og deres logo for å skape troverdighet, men disse e-postene kan ofte gjennomskues ved dårlig ordforråd. Tips for å handle sikrere i butikk og online:
- Svar aldri på spam e-post, falske virusadvarsler og lignende
- Åpne aldri vedlegg som er vedlagt i e-poster fra ukjente avsendere
- Oppgi aldri personlig informasjon til noen andre, og spesielt ikke over internett
- Skriv aldri ned eller oppbevar PIN-koden din sammen med kortet
- Legg aldri fra deg kortet uten oppsyn på offentlige steder
- Svar aldri på merkelige spørsmål per telefon fra ukjente personer
- Oppgi aldri PIN-koden din til noen.
Whistleblowing – rapporter mistanke om forseelser
Å jobbe i bank innebærer et stort ansvar. Resurs' troverdighet og suksess er basert på at enhver beslutning som tas følger bankens verdier og etiske standarder.
For Resurs er det viktig at kritikkverdige forhold og atferd som bryter med bankens etiske standarder oppdages og rapporteres. Hvis uredelighet oppdages tidlig, har Resurs større muligheter til å begrense skaden, noe som ikke bare er viktig for selskapet, men også for de ansatte og andre interessenter. Dersom ansatte eller andre mistenker kritikkverdige forhold, eller oppdager atferd som kan være uetisk eller ulovlig, er det viktig at observasjonene rapporteres. Saker som kan rapporteres inkluderer bestikkelser, korrupsjon, kriminelle handlinger, forsømmelser og overtredelser, eller andre handlinger som bryter EUs lover eller nasjonale lover og forskrifter.
Det er mulig å varsle anonymt via Resurs' digitale tjeneste, enten skriftlig via skjema eller muntlig per telefon. Det er også mulig å sende epost til whistleblowing@resurs.se. Du kan også rapportere uregelmessighetene eksternt til rette myndigheter eller til EU-institusjonene. Følg lenkene for å få mer informasjon om hvordan du kan rapportere eksternt i Sverige, Danmark og Finland. (Generelle klager eller andre problemer angående personlige kundeforhold henvises til Resurs kundeservice).
Styret har utpekt Risikokontrollfunksjonen som den uavhengige funksjonen som håndterer varslersaker.
Hvis du er komfortabel med det, oppfordres du til å rapportere åpent ved å oppgi navn og kontaktinformasjon, da dette vil lette etterforskningen. Uansett hvordan rapporteringen gjøres, håndteres alle rapporter og meldinger strengt konfidensielt og med største forsiktighet. Du risikerer ikke å bli utsatt for negativ diskriminering eller represalier fordi du anmelder.
Generelle klager, eller andre problemer vedrørende personlige forhold henvises til Resurs' kundesider.
Merk! Generelle klager eller andre problemer angående personlige kundeforhold henvises til Resurs kundeservice.
Derfor stiller vi spørsmål om deg
Alle banker som driver virksomhet i Norge, må ha kunnskap om kundene sine.
For å oppfylle lovpålagte krav, samler Resurs regelmessig inn og oppdaterer informasjon om deg. Vi stiller spørsmål til alle kunder for å beskytte både deg som kunde og oss som bank mot kriminell virksomhet.
Kundekunnskap omfatter også informasjon om din planlagte bruk av våre tjenester og produkter.Den innsamlede informasjonen brukes til å vurdere forventede transaksjoner fra hver kunde. All kundeinformasjon behandles konfidensielt og er underlagt banksekretessen.
Tiltak mot hvitvasking og finansiering av terrorisme
Resurs må vurdere risikoen for at banken kan bli brukt til hvitvasking eller finansiering av terrorisme. Lov om tiltak mot hvitvasking og finansiering av terrorisme pålegger oss som bank å evaluere risikoen for slik bruk og forsøke å forhindre finansiering av terrorisme. Vi må derfor ha grundig kunnskap om deg som kunde og dine forretninger.
Det er ulovlig å gjøre forretninger med personer eller organisasjoner som står oppført på EU's sanksjonslister. Vi er derfor også forpliktet til å gjennomføre kontroller mot offisielle registre over individer og organisasjoner som myndighetene anser knyttet til terroristaktivitete
Slik påvirkes du som kunde
I tillegg til å stille spørsmål for å få kunnskap om deg som kunde, er det også obligatorisk å legitimere seg. Legitimasjonskravet gjelder også ved visse løpende transaksjoner. Når det gjelder juridiske enheter, som for eksempel selskaper og foreninger, må vi kontrollere hvem som er den reelle eieren. Den juridiske enhetens representant må legitimere seg, og Resurs må også stille spørsmål om eierforholdene.
Banksikkerhet for våre kunder
Resurs arbeider fortløpende med sikkerheten ut i fra de ulike behovene kunden, eiere, ansatte og andre interessenter har. Særskilt fokus ligger på bankens infrastruktur som for eksempel funksjonssikkerhet, datasikkerhet, datakvalitet og eiendomssikkerhet for banken og de funksjonene, produktene og tjeneste som banken tilbyr. Banken har for eksempel interne systemer for informasjon og kontroll til eksterne revisorer. Bankens kunder er også en viktig kontrollfunksjon. Derfor er det viktig at du som kunde gir oss tilbakemelding dersom du oppdager noe som banken kan forbedre.
Det er også viktig for oss i Resurs at all kundeinformasjon og transaksjoner behandles slik at ingen utenforstående kan få innsyn i denne informasjonen. Både vi som bank og du som kunde har ansvar for at denne informasjonen blir håndtert riktig slik at man ikke setter sin egen sikkerhet i fare. Vær nøye med å identifisere deg korrekt når du er i kontakt med banken og beskytt dine handlinger.
Lydopptak
Resurs foretar lydopptak i forbindelse med kontakt med Kundeservice som ledd i vår opplæring av ansatte, forretningsutvikling samt for å sikre etterlevelse av regler og dokumentasjonsformål. Lydopptak vil være basert på frivillig samtykke fra deg. Opptak oppbevares i tre måneder før det blir slettet. Deretter transkriberes telefonsamtalen og lagres i 396 dager fra opptakstidspunktet. Også utgående salgssamtaler kan bli spilt inn. I slike tilfeller lagres lydopptaket i tre måneder. Resurs kan bli pålagt å utlevere slike lydopptak til offentlig myndighet og andre som kan kreve dette i medhold av lov. Anmodning om avspilling av lydopptaket rettes til kundetjenste@resursbank.no.
Klager
Resurs setter pris på synspunkter rundt vår bankvirksomhet og vi ber deg derfor i første omgang å ta kontakt med vår kundeservice. Dersom du er misfornøyd med Resurss forsikringsformidler kan du henvende deg til den som formidlet forsikringen eller til den som er klageansvarlig i banken. Du kan kontakte den ansvarlige for klager her: klageansvarlig@resursbank.no. Du kan også sende din klage til:
Resurs Bank AB NUF, Klageansvarlig
Postboks 979 Sentrum
0104 Oslo
Supplerende informasjon om alternativ tvisteløsning: Henvisning til Finansklagenemnda Adresse:
Finansklagenemnda
Postboks 53, Skøyen
0212 Oslo
Klager kan også rettes til felleseuropeisk klageportal.
Les mer om synspunkter og klager
Skjemaer
Her finner du alle våre vilkår og skjemaer som tilhører Resurs sine produkter og tjenester.
Hva er Freja eID?
Freja eID er en mobil e-legitimasjon som er helt kostnadsfri for deg som bruker, og gir en sikker tilgang til tilsluttede onlinetjenester. Med Freja eID kan du identifisere deg for å logge inn, signere elektronisk og selvfølgelig ha full kontroll på hvilke personopplysninger du deler og hvem som får tilgang til disse.
Resurs Open Banking
Vi tror på at innovasjon og samarbeid får oss til å vokse sammen med våre kunder, partnere og samfunnet som sådan. Er du utvikler og interessert i å skape innovative tjenester og løsninger sammen med oss? Velkommen til å lære mer om Resurs Open Banking og ta del i våre API-er.