Resurs Insights
Unge og økonomi
Altfor mange unge opplever i dag at de kan for lite om privatøkonomi. La oss fortelle hvordan vi ser på utfordringene og mulighetene på nettopp dette området.

Mange unge opplever i dag at de kan for lite om privatøkonomi og økonomiske begreper. Samtidig blir finansmarkedet stadig mer komplisert, og kunnskap om hverdagsøkonomi er derfor en ferskvare som må fylles på i takt med at livet endrer seg. Med altfor store kunnskapshull innen økonomi risikerer flere unge å få problemer og ta uforsiktige beslutninger når det gjelder privatøkonomi.
Vi og bransjen har et ansvar for alle mennesker, i alle aldre og livssituasjoner. Men vi har litt ekstra ansvar for å gi de unge forutsetninger for å ta gode økonomiske beslutninger.
Her forteller vi mer om hvordan vi ser på økonomi, balanse og livet, men her vil vi fortelle hva vi gjør og kommer til å gjøre for at de unge skal få en så god økonomisk start i livet som mulig.
Unge og økonomi – slik er bildet i dag
- 20 prosent av de unge mellom 18 og 21 år sier i dag at de ikke har tilstrekkelige kunnskaper til å kunne håndtere hverdagsøkonomien, og at de må lete etter informasjon eller søke råd hos andre for å løse utfordringen.
- Nesten halvparten av alle i alderen 13–18 år sier at de har dårlige eller helt fraværende kunnskaper om sparing eller hvordan man setter opp et budsjett.
- Åtte av ti i alderen 13–18 år oppgir at de har lite kunnskap om aksjer og fond, boliglån og hvilke typer lån man bør unngå.
Man lærer selvsagt litt om privatøkonomi på skolen, men kunnskapen må suppleres fra andre hold. Undersøkelser viser at hvordan man forholder seg til penger i hjemmet allerede i ung alder legger grunnlaget for fremtidige levevaner. Omkring 54 % av de unge oppgir at den primære kilden til kunnskaper om privatøkonomi er internett, fulgt av foreldre 50 %, skolen 34 % og sosiale medier 26 %.
Det er et faktum at det finnes store utfordringer som kan skape negative privatøkonomiske konsekvenser for unge voksne på lang sikt. Vi i bransjen har derfor et ansvar for å øke kunnskapen og legge til rette for at de unge kan ta bedre økonomiske beslutninger. Her ønsker vi i Resurs å trå til og bidra med det vi kan.
Kilde til statistikk: European Consumer Report 2020, KantarSifo og Ungdomsbarometern.