Resurs Insights
Fem tips for økt salg
Å jobbe for økt salg er noe de fleste bedrifter og selgere kan stille seg bak. Men det er samtidig lettere sagt enn gjort. Derfor har vi samlet fem smarte tips for å øke salget.
Konkurransen om kundene er høy, og bedriftene og kanalene mange. Men uansett hva du selger, eller uansett om du driver e-handel eller en fysisk butikk, er nøkkelen til økt salg som regel den samme – å nå ut til nye kunder og å ha eksisterende kunder som er lojale. Pris og produktsortiment er selvsagt ikke uvesentlig i denne ligningen, men det er de myke verdiene som står sentralt for å oppnå en positiv salgsopplevelse og tilbakevendende kjøpere. I korte trekk innebærer det at du må gjennomgå kundereisen og sørge for at du har skapt en imøtekommende og veiledende kjøpsopplevelse som tilbyr alternativer.
Øk salget med en gjennomtenkt kundereise
1. Ønsk kunden velkommen med en tydelig identitet
Det å ønske kunden velkommen bør være en sentral del av servicekonseptet. Å få kunden til å føle seg velkommen og verdsatt driver nemlig lojalitet mer enn noe annet. Når du tar imot kunden, bør du også passe på at du har en tydelig varemerkeidentitet, slik at kunden får en følelse av gjenkjennelse og fellesskap, noe som igjen både styrker følelsen av å være velkommen og bygger opp lojaliteten. Slik kan man si at ringen er sluttet.
2. Skap en inspirerende opplevelse
Hver tredje kunde ønsker en inspirerende opplevelse når de handler. Det gjelder fremfor alt deg som driver innenfor bransjer som møbler og interiør (der nesten 47 % ønsker en mer inspirerende kjøpsopplevelse), men også på områder som byggevarer og hage. Du kan skape inspirasjon på mange ulike måter avhengig av hvilken bransje du driver i, men et tips kan være å fokusere på farger, bildespråk og symbolikk, i tillegg til lyd og duft hvis du driver en fysisk butikk.
3. Veiled kunden gjennom kjøpsprosessen
Når du vil selge, må du sette deg i kundens sko. Hvordan opplever du selv kjøpsprosessen? Hvordan ser kundenes kjøpsatferd ut? Spør kundeservice, les gjennom omtaler dere har fått og analyser innsamlede data. Det er din jobb å veilede kunden gjennom kjøpet, så du er nødt til å ha oversikt over situasjonen. Noen generelle råd er å ha et gjennomtenkt utvalg som fronter i butikk eller online. Pass på at utvalget føles relevant, og hold det levende. Under kundereisen kan du også jobbe med anbefalinger, enten gjennom digitale annonser eller ved at du veileder kunden gjennom butikken.
4. Tilby ulike betalingsalternativer
Under kjøpsprosessen er det også fint om du informerer om kjøpsrommet. Det betyr at du gjennomgående tilbyr og eksponerer ulike betalingsalternativer for kunden – for eksempel kortbetaling, faktura, Vipps eller direktebetaling. Dette er noe kunden ofte etterspør, men sjelden ber om, og derfor kan du som selger med fordel innlede denne samtalen. En kunde som er bevisst på kjøpsrommet får da en bedre og tryggere kjøpsopplevelse. Det blir dessuten mer sannsynlig at kunden gjennomfører et kjøp og kommer tilbake til butikken – det gjelder både i fysiske butikker og på nettet.
5. Hold kontakten etter kjøpet
Når du vil øke salget er det lett å bare jakte på nye kunder. Det er også en smart ting å gjøre, men husk å ta vare på de kundene du allerede har. Den mest kostnadseffektive måten å skape mer- og kryssalg på er faktisk ved å nå ut til de eksisterende kundene dine. Du kan sende ut nyhetsbrev eller post med tilbud og kjøpsfordeler, eller gi lojale kunder mulighet til å skrive omtaler av kjøpene. Det er viktig å huske at eksisterende kunder også er de beste selgerne dine.