Resurs Insights
Ulike betalingsmåter – tilby kundene valg-mulighet i butikk og på nett
Har du tenkt på hvilke betalingsmåter dere skal tilby kundene? Ulike betalingsmåter har ulike fordeler og ulemper – og det beste er som regel å tilby kundene valgmulighet både i butikk og på nettet.
Kort er den vanligste betalingsmåten i fysiske butikker. Men dere kan også tilby kundene å betale med faktura, delbetaling eller Vipps. Å gi kundene mulighet til å betale med faktura eller delbetaling er en stor fordel hvis du driver e-handel. Kundene vil gjerne motta varene først og prøve dem før de betaler. Men å betale litt av gangen kan også være en fordel i den fysiske butikken.
Ulike behov for betalingsmåter i ulike bransjer
Vipps brukes sjelden til større beløp. Vipps kan derimot på mange måter erstatte kontanter ved småkjøp og på steder hvor det er vanskelig å ha en vanlig kasse, som utendørs eller på messer. Når det gjelder shopping – kjøp av klær, sko eller andre ting – er det vanligst med kortbetaling eller faktura. I bransjer med litt høyere snittkjøp, som for eksempel hjemmeelektronikk, byggevarebransjen eller møbelbutikker, er delbetaling mer interessant.
Nye muligheter med delbetaling
I dag er vi vant til faste månedsavgifter på alt fra streamingtjenester til telefonabonnement. Selv om dere selger varer og ikke tjenester, kan dere tilby samme løsning for kundene ved å presentere alle produkter i en kategori til samme månedspris. Forskjellen mellom varer i ulike prissegmenter kan være antall måneder produktet nedbetales over. Denne måten å presentere priser på fungerer utmerket når det finnes produkter i ulike prisklasser i samme produktkategori.
I fremtiden kan vi også se mer av abonnementslignende opplegg der kunden ikke eier produktet. I stedet “leier” kunden verktøy, møbler og andre ting som senere kan byttes ut. Denne abonnementsmodellen finnes allerede når det gjelder briller og biler, det vi kaller privatleasing. Hos optikeren kan du tegne abonnement på linser eller briller, der både produktet (linsene eller brillene) og tjenesten (synsundersøkelse og ulike typer service) er inkludert. Hensikten med abonnementstjenester er å få kundene til å komme tilbake – det vil si å lojalisere konseptet.
Kostnader for ulike betalingsmåter
De ulike betalingsmåtene er forbundet med ulike kostnader:
- Kortkjøp koster vanligvis deg som forhandler en prosentandel av beløpet, og i noen tilfeller også et fast gebyr per transaksjon.
- Hvis du tilbyr betaling med Vipps, betaler du ofte en fast månedlig kostnad pluss noen kroner per kjøp i transaksjonsgebyr.
- Hvis kundene dine kan betale med faktura, betaler du ofte en viss prosent på hvert kjøp til fakturaselskapet, for eksempel Resurs.
- Delbetaling kan medføre gebyrer og kanskje rente for forbrukeren. Ettersom kunden ofte bærer kostnaden, medfører delbetaling vanligvis ingen ekstra kostnader for deg.
Bruksområder for ulike betalingsmåter
Kortbetaling
Fordeler
- Siden dette er den vanligste betalingsmåten, har i prinsippet alle kunder et kort.
- Enkelt å bruke både i fysisk butikk og på nettet.
Ulemper
- Transaksjonsgebyr for deg som forhandler.
- Kunden må betale umiddelbart, noe som kan være problematisk ved større innkjøp eller akutte utgifter som bilreparasjoner.
Vipps
Fordeler
- Enkel løsning for mindre beløp og når du selger ting utenfor egen butikk, for eksempel på et marked.
Ulemper
- Et visst gebyr for hvert kjøp og en fast månedskostnad.
- Fungerer ikke like godt for større beløp, ettersom mange forbrukere har satt en begrensning for hvor store beløp de kan betale med Vipps.
Faktura
Fordeler
- Gjør terskelen lavere for kundene til å handle på nettet, fordi de kan få varene levert og prøve dem før de betaler.
- Praktisk ved akutte, dyre innkjøp som for eksempel hos veterinæren eller tannlegen.
Ulemper
- Transaksjonsgebyr for deg som forhandler.
Delbetaling
Fordeler
- Et sterkt salgsverktøy som øker salget, fremfor alt når det gjelder større innkjøp.
- Praktisk ved akutte, dyre innkjøp.
Ulemper
- Tar litt lengre tid å behandle enn et kortkjøp i en fysisk butikk (men på nettet er delbetalingsløsninger oftest smart integrert i kassen).
Å tilby delbetaling som betalingsmåte gir flere og større kjøp
Mange forhandlere skjønner i dag nytten av å tilby kundene finansiering, som delbetaling. Kjøp på delbetaling har ofte høyere pris, og kundene blir mer fornøyd fordi de kjøper det de faktisk vil ha i stedet for å bli begrenset av hvor mye de har i lommeboka akkurat nå.
Kredittkort er en annen måte for kunden å delbetale på. Kredittkort er imidlertid forbundet med høye rentekostnader for kunden og høye transaksjonskostnader for butikken. Ved å tilby fleksible delbetalingsløsninger som er gunstigere både for deg og kundene, kan du også øke marginene. Hvis kundene velger å delbetale større innkjøp i stedet for å dra kredittkortet, slipper du det høye transaksjonsgebyret på kortbetalinger.
Kundene handler der de kan velge mellom ulike betalingsmåter
Ved å tilby delbetaling kan du hjelpe kundene dine med akutte kostnader som kan være vanskelige å forutse, som når bilen går i stykker eller de trenger tannbehandling.
Hvis butikken ikke tilbyr delbetaling, er det stor risiko for at toget går. Kundene velger ofte å handle der de får tilbud om praktiske og enkle betalingsløsninger. Noen ganger er ikke forbrukerne så sensitive for pris, de velger rett og slett den butikken som tilbyr en god finansieringsmetode selv om produktet er dyrere.