Resurs Insights
Mer lojalitetsskapende kjøpsopplevelse når kunden får ”klemme og kjenne”
Å gi en positiv kjøpsopplevelse er helt grunnleggende og en selvfølge for å lykkes med å øke antall tilbakevendende kunder. Etter hvert som omnihandelen har etablert seg, vil det være interessant å se nærmere på hva som bidrar til en positiv og lojalitetsskapende kjøpsopplevelse.
Her ser vi nærmere på hvordan selgere kan differensiere sin netthandel ved å studere kjøpsadferd i den fysiske butikken. Hvordan kan du gi kundene dine en opplevelse som gir en mer positiv kjøpsopplevelse som også fører til at de kommer tilbake?
En positiv kjøpsopplevelse er noe grunnleggende som man må klare å gi kundene, dersom man skal lykkes med å få et økende antall tilbakevendende kunder. Etter hvert som omni-handelen har etablert seg, vil det være interessant å se nærmere på hva som i dag bidrar til en positiv og lojalitetsskapende kjøpsopplevelse når kundene beveger seg mellom fysiske butikker og nettbutikker.
Undersøkelsen vår viser at nordiske forbrukere ønsker en mer inspirerende handleopplevelse når de handler på nettet. Dette ønsket gjelder i alle bransjer, men er spesielt tydelig i møbelbransjen.
Dette er totalresultatet fra Sverige, Norge, Finland og Danmark. Viser andel som vil verdsette en mer inspirerende kjøpsopplevelse i nettbutikker.
Over halvparten etterspør mer av muligheten til å ”klemme og kjenne”
Da vi spurte nordiske forbrukere om hva som bidrar til en positiv kjøpsopplevelse, viser undersøkelsen at 54 prosent vil sette pris om de på en realistisk måte kan få opplevelsen av å kunne ta og føle på produkter i forbindelse med kjøp på et nettsted. På et demografisk nivå så vi at spesielt kvinner i aldersgruppen 18-29 år ikke bare har et sterkt ønske om en mer inspirerende handleopplevelse, men ønsker å kunne oppleve produktene på en mer realistisk måte når de handler på nett. Men ønsket er tydelig i alle aldersgrupper, og her er det gode muligheter for butikker som vil dekke kundenes behov, til å differensiere seg.
Konkret kan begrepet "klemme og kjenne" for eksempel dreie seg om filmklipp eller nærbilder som gir en opplevelse av nærkontakt med varer, på et nivå som ligner det som oppleves i fysiske butikker. At man som selger lykkes med å gi kundene den opplevelsen blir en viktig del av den samlede kjøpsopplevelsen, noe som igjen bidrar til økt kundelojalitet.
- 54 % av nordiske forbrukere ønsker seg mer opplevelsen av å kunne ”klemme og kjenne” på produkter i forbindelse med kjøp på nettet.
Ønsket om å "klemme og kjenne” er tydelig i alle bransjer
Resultatet viste også at forbrukernes ønske om at nettbutikkene skal eksponere produkter på en måte som gir kundene følelsen av å komme nært produktene er over 50 prosent, uavhengig av bransje. Ønsket er sterkest når det gjelder hjemmeelektronikk, tett fulgt av møbelbransjen og byggevarer/hage. Dette er bransjer som generelt kan anses å ha et veletablert butikkonsept og som med fordel kan vurdere hvordan forbrukere kan ønske å ha nærkontakt med produktene i sin bransje, og dermed skjerpe omni-strategien. Bransjer som allerede har kommet med denne typen kommunikasjon i nettbutikker, for eksempel klær og sko, kan vurdere potensialet for å utvikle dette videre som et ledd i å øke andelen kunder som kommer tilbake.
Tips for en lojalitetsskapende kjøpsopplevelse
- Tenk på hvordan forbrukere vil ha nærkontakt med produktet i kategorien din. Er det lyden som kommer når hånden glir over stoffet? Er det følelsen når du vrir programvelgeren på vaskemaskinen?
- Finn ut nøyaktig hvor "vil-ha-følelsen" oppstår. Inngående forståelse av kjøpsadferden i kategorien er en suksessfaktor når du utvikler nettstedet for netthandel.
- La deg inspirere av hvordan influensere og bloggere, f.eks. innen sminke- og motebransjen, lager innhold som presenterer produktet og inspirerer forbrukerne til å bli kjent med det og vurdere kjøp.
Dette er en artikkel i en serie trendundersøkelser fra Resurs. Vil du være først til å lese den neste, kan du registrere deg her, så får du den direkte i innboksen. Vi i Resurs er nysgjerrige på dagens trender og ønsker å bidra til utvikling av handel etter hvert som forbruksmønsteret endres. Derfor har vi sammen med Kantar Sifo gjennomført en stor nordisk forbrukerundersøkelse basert på 4 410 intervjuer gjennomført i Norge, Danmark, Sverige og Finland.