Resurs Insights
Når netthandelen øker, satser flere selskaper på digital markedsføring
Netthandelen har den siste tiden hatt et kraftig oppsving. Forbrukere legger igjen stadig mer penger i byggevarehandelen og dagligvarehandelen, og de handler gjerne digitalt. Kan du benytte deg av digital markedsføring for å øke omsetningen?
Det siste året har netthandelen opplevd kraftig vekst. Bare i november og desember 2020 økte netthandelen med henholdsvis 63 og 45 prosent i forhold til samme måned i 2019, og totalt 21 prosent av Norges befolkning kjøpte julegaver på nett i 2020. Dette er det høyeste som noen gang er målt. Tallene er hentet fra Netthandelsbarometeret, som utarbeides av PostNord.
En av årsakene er selvsagt covid-19 og den sosiale distanseringen pandemien har medført, men utviklingen er også i tråd med den digitaliseringen av samfunnet som har pågått i mange år. Vi gjør rett og slett mer av innkjøpene og ærendene våre digitalt, og mye tyder på at i hvert fall noe av økningen vil vedvare også etter at koronapandemien er over.
3 tendenser som påvirker handelen
Endret livsstil under pandemien har ført til nye forbruksmønstre. Her er noen tendenser som har påvirket handelen:
- Vi bruker mer penger på bolig: Mange har jobbet hjemmefra, tilbrakt mye av fritiden hjemme og droppet ferieturen til utlandet. Tiden hjemme ser ut til å ha gjort oss mer opptatt av hvordan vi bor – byggevarehusene har hatt et kraftig oppsving, og boligprisene økte med 8,7 prosent i løpet av 2020, ifølge Eiendom Norge. Restaurantbransjen har hatt det tungt, mens dagligvarehandelen har økt. Det samme gjelder hjemmeelektronikkbransjen.
- Vi kjøper produkter som skal beskytte oss mot viruset: Pandemien har ført til styrking av nye varekategorier, som håndsprit, munnbind og febernedsettende legemidler. Etterspørselen etter disse varene har i noen tilfeller vært større enn tilbudet. I fjor vår var mange apoteker utsolgt for håndsprit, og kundene fikk som tidligere bare kjøpe en pakke Paracet om gangen.
- Vi handler mer på nettet: Til slutt har pandemien også ført til at vi handler stadig mer på nettet. Tall fra Sverige viser at netthandelen med dagligvarer økte med 136 prosent i november 2020, ifølge Svensk dagligvaruhandel. Mer netthandel gir også flere leveranser – selskapene som tilbyr hjemlevering, vokser stort.
Digital markedsføring stadig viktigere for bedriftene
I og med at en stor del av handelen flytter over til salgskanaler på nettet, legges det stadig mer vekt på digital markedsføring. Det er naturlig å satse på digital markedsføring når også kjøpsprosessen foregår online. I tillegg blir det viktig å gjennomgå søkemotoroptimaliseringen slik at kundene finner frem til butikken.
Sørg for at det er enkelt for kundene å handle i nettbutikken. Det gjelder alt fra smarte søke- og filtreringsfunksjoner som gjør at kundene finner varene de leter etter, til betalingsmåter og fraktalternativer. Enkle checkout-løsninger og mulighet til å velge betalingsmåte kan være avgjørende for at kunden skal gå videre med kjøpet. Mulighet til å velge mellom faktura, delbetaling, kort, konto, Vipps og andre mobile betalingsløsninger bestemmer ofte hvilken butikk kunden til syvende og sist velger. Kundene vil gjerne motta varene før de betaler, og i takt med at netthandelen har økt, har også mange eldre, uerfarne kunder begynt å handle på nettet. For disse kundene er det viktig med trygghet, at betalingsmetoden er sikker og at man for eksempel kan velge faktura.
Også fysiske butikker og for eksempel bilverksteder kan dra nytte av checkout-løsninger. De gjør det mulig for kunden å betale med mobilen, helt uten nærkontakt med butikk- eller verkstedpersonalet. Rent praktisk kan det foregå ved at butikken eller verkstedet gjør klar ordren og sender en lenke til kunden på SMS. Kunden går inn på lenken, velger betalingsmåte og betaler deretter på den måten som passer.
Slik har selskapene tilpasset seg koronapandemien
Netthandel og digital markedsføring har altså fått større betydning. Men hvordan overlever man krisen som bedrift hvis hele forretningsideen går skeis når folk ikke kan møtes og reise? Her er noen gode eksempler som kan gi inspirasjon!
- Legg om til digitalt: Det fungerer ofte svært godt å livestreame konserter, foredrag, treningsøkter og konferanser. Hvis dessuten de som leder eventet kan være samlet i et ekte studio – med avstand, selvsagt – blir følelsen en annen enn på et vanlig videomøte.
- Produser noe det er behov for: I starten av pandemien var det stor mangel på håndsprit og beskyttelsesutstyr, og mange bedrifter la om produksjonen for å hjelpe helsetjenesten. Det ble også igangsatt en rekke frivillige initiativer av privatpersoner som produserte beskyttelsesfrakker og visirer. Bedrifter som vanligvis produserer whisky, la om produksjonen og begynte å produsere håndsprit.
- Gi personalet nye arbeidsoppgaver: Det er mange næringer som har slitt under pandemien og som har vært nødt til å si opp personale. Et annet alternativ er å leie ut personalet til andre bedrifter som tvert imot opplever økt etterspørsel. Et eksempel er taxisjåfører i Sverige som kjører ut covidtester til privatpersoner på oppdrag av Region Stockholm, et annet er å gi hurtigopplæring til flyselskapenes kabinpersonale slik at de kan hjelpe til i helsetjenesten når stadig færre reiser med fly.
- Handle sikkert i fysisk butikk: I tillegg til å ordne med avstandsmarkeringer og minne kundene om å holde avstand, finnes det flere kreative måter å skape en tryggere handleopplevelse på. Du kan for eksempel tilby checkout-løsninger slik at kundene kan betale med mobilen. Kundene kan da betale uten å være nær noen, eller kanskje de ikke en gang behøver å gå inn i butikken. La kunder i nærområdet bestille varer på SMS eller e-post og lever dem utenfor butikken, eller lever varene rett hjem til kundene.