Resurs Insights
Omnikanal – et must for å lykkes
Høyere krav til sikkerhet og enkelhet, kombinert med økt internasjonal konkurranse, har de siste årene drevet utviklingen innen handelen. Et omnikanaltilbud er ikke lenger bare en konkurransefordel, det er avgjørende for å lykkes, særlig ut fra et betalingsperspektiv. At man som kunde kan bevege seg fritt fra én kanal til en annen gir et sømløst inntrykk, forbedrer kundeopplevelsen og styrker på sikt relasjonen til varemerket.
Høyere krav til sikkerhet og enkelhet, kombinert med økt internasjonal konkurranse, har de siste årene drevet utviklingen innen handelen. Et omnikanaltilbud er ikke lenger bare en konkurransefordel, det er avgjørende for å lykkes, særlig ut fra et betalingsperspektiv. At man som kunde kan bevege seg fritt fra én kanal til en annen gir et sømløst inntrykk, forbedrer kundeopplevelsen og styrker på sikt relasjonen til varemerket.
Kundene stiller høyere krav
Kravene fra markedet har endret seg i løpet av de siste årene. Omnitankegangen har blitt stadig viktigere, fremfor alt når det gjelder betalinger. Kunden forventer seg en sømløs kundeopplevelse uansett hvor, når og hvordan han eller hun velger å handle.
Forhandlere som har gode resultater med omnikanal, har funnet ut hvordan kundene kan bruke kanalene deres uansett hvilken fase eller prosess de befinner seg i.
Samspill mellom digitalt og fysisk
I dag forventer kundene at de skal kunne bestille produkter på nettet og hente eller returnere varene i en fysisk butikk. Derfor ser vi at de som lykkes med å integrere den digitale og den fysiske verdenen, vil gi kundene en bedre kundeopplevelse og styrke konkurransekraften.
36 % av alle 15–74-åringer ønsker å kunne returnere ting de har kjøpt på nett, i den fysiske butikken.
DIBS’ rapport om nordisk e-handel 2018
En friksjonsfri verden
Et smidig tilbud og en sømløs kundeopplevelse er et mål som blir stadig viktigere for forhandlerne, uansett om de har en bedriftsstrategi som inkluderer flere kjøpskanaler eller ikke. Det er viktig å levere en trygg og friksjonsfri kundeopplevelse og enkle betalingsløsninger.
Dagens forbrukere stiller høyere krav om å bli tilbudt samme betalingsmåte online som offline. Å tilby kundene riktige betalingsløsninger kan være helt avgjørende for å lykkes med butikken. I DIBS’ rapport om nordisk e-handel 2018 viser det seg for eksempel at hele 20 % av norske forbrukere har avbrutt et kjøp fordi de ikke får tilbud om den betalingsmåten de ønsker.
Samtidig ser vi at 56 % av norske forbrukere foretrekker å betale med kort når de handler på nett. Det bør derfor være en selvfølge at man har tilbud om samme trygge og enkle kort- og delbetaling offline som online.
Kundeopplevelse og trygghet i fokus
Ved å levere en tydelig omnikanalløsning med de samme trygge og enkle betalingsløsningene uansett kanal, kan nettbutikkene fokusere mer på kvalitativt salg og skape en bedre varemerkeopplevelse.