Resurs Insights
Slik ruster du deg for lavkonjunktur
Pandemier, prisbobler og finanskriser. Det er mange faktorer som kan påvirke verdensøkonomien og føre oss inn i lavkonjunktur. Som næringsdrivende kan det derfor lønne seg å tenke gjennom hvordan du kan ruste bedriften for dårligere tider. Her går vi gjennom fire viktige områder som du må ta høyde for hvis du havner i en lavkonjunktur.
1. Lavkonjunkturens innflytelse på likviditeten
Før en lavkonjunktur er det ekstra viktig å gå gjennom kostnadene. Tenk gjennom hva som virkelig er nødvendig og hvor du kan spare penger. Se gjennom avtalene for strøm, telefoni, internett og lignende. Ofte kan du få bedre betingelser ved å bytte leverandør eller reforhandle eksisterende avtaler.
Hvis de fleste inntektene kommer fra en eller noen få kunder, kan det være verd å vurdere om det er mulig å spre risikoen. Hvis du må senke prisene, må du kanskje først være sikker på at du også klarer å redusere dine egne kostnader for at virksomheten skal være lønnsom.
2. Delbetaling og factoring
Også lønnsomme selskaper kan ha likviditetsproblemer under en lavkonjunktur, når inntektene faller. Kan du gjøre det enklere for kundene å kjøpe varene eller tjenestene dine?
Ved å tilby delbetaling, kan du gjøre det enklere for kunden og legge til rette for større kjøp. Sørg for tydelige betalingsvilkår og rimelige betalingsfrister – både for deg og for kunden.
Å overlate noen eller alle fakturabetalinger til et factoringselskap, gir deg større driftskapital, og du slipper utestående kundefordringer. Man kan også knytte andre tjenester til factoring, for eksempel regnskapsføring eller risikodekning, som innebærer at factoringselskapet tar risikoen hvis kunden ikke betaler fakturaen. Se gjennom hvilke behov og forutsetninger du har, og vær tydelig i informasjonen til kundene om hvordan betalingen skal gjøres. Les mer om factoring.
3. Dra nytte av digitaliseringen
Kutt ned på firmareiser og hold flere møter online, det er gunstig både for miljøet og bankkontoen. Digitale møter er ofte kortere og mer effektive, og du og medarbeiderne dine får mer tid til andre ting. Test møteverktøyet internt før du inviterer kunder, slik at du kan dra nytte av alle funksjoner.
Mange tjenester som juridisk rådgivning, regnskapsføring, programvare og datalagring kan kjøpes på nettet til lavere pris. Et godt tips er å bruke sider som spesialiserer seg på prissammenligning og sammenligne tjenestene du er interessert i.
4. En miks av ansatte og konsulenter gir stabilitet og konkurransekraft
Hvis du trenger mer personal før en lavkonjunktur, kan du vurdere om du virkelig må ansette eller om det kan være en god løsning å kjøpe tjenestene, i hvert fall midlertidig. En konsulent kan være en del av teamet i en kortere eller lengre periode, eller du kan kjøpe enkeltstående timer eller tjenester ved behov. På lang sikt kan en blanding av ansatte og konsulenter sikre at du beholder kompetanse internt og samtidig gi deg fleksibilitet til å redusere bemanningen hvis behovet blir mindre i en overgangsperiode.
Ved å gjennomgå disse fire områdene, har du kommet et godt stykke på veien mot å ruste bedriften mot dårligere tider. Å sikre firmaets marginer er dessuten alltid en god investering.