Resurs Insights
Teknologiskiftet i handelen
Vi lever i en spesiell tid, og vi kan nok regne med at mange av endringene vi nå opplever, vil fortsette også etter at vi eventuelt får en vaksine mot covid-19. Bedrifter som er raskt ute med å tilpasse seg og tenke nytt, vil takle både denne og fremtidige kriser bedre enn andre.
Invester i god digital teknologi
Korona har fått både bedrifter og privatpersoner til å legge om vanene. Tidligere var det nok mange av oss som gikk på jobb selv om vi følte oss litt hanglete, men nå holder vi oss hjemme til vi vet at vi er friske og ikke risikerer å smitte andre. Vi lever i en tid der stadig flere kan gjøre jobben hjemmefra, og mange føler nok at det har blitt mindre stress og høyere produktivitet når man kan legge opp dagen litt friere.
Flere og flere møter kan skje online, noe som ofte både sparer tid og gjør møtene mer effektive. Dessuten er dette en god måte å kutte kostnader på til reiser og eventuelle hotellopphold. Invester i god teknologi for onlinemøter, og sørg for at medarbeiderne får opplæring slik at alle føler seg trygge på å bruke den. Se det som en langsiktig investering og en besparelse over tid.
E-handel er et gode for butikker og restauranter
For bedrifter som er avhengige at kundene kommer til dem, er det selvsagt ekstra krevende å takle effektene av korona. Restauranter og kafeer må redusere antall gjester, og for mindre butikker kan det være vanskelig å hjelpe kundene med å holde avstand.
Kanskje kan du tilby take-away eller hjemlevering? Kan du starte nettbutikk for å selge produktene dine? Det finnes mange mer eller mindre ferdige løsninger for deg som vil drive med e-handel i litt mindre skala.
Spre risikoen
Det er viktig å tenke på å spre risikoen. En mindre bedrift med få kunder blir ekstra sårbar i tider som dette. Det kan lønne seg å hente inspirasjon hos andre. En del bedrifter har jobbet aktivt med å finne nye kundegrupper, og noen har benyttet anledningen til å etablere seg på et nytt marked. Vi vet ikke hvor lenge korona kommer til å være en del av hverdagen eller hvordan samfunn og vaner vil endre seg på sikt. Tenk gjennom hvordan du kan tilpasse tilbudet ditt slik at du kan holde ut i lengden.
Ta vare på kundene
Mange av kundene dine blir sikkert påvirket av korona og kan ha mindre rom for kjøp. Vurder hvilken type kunder du har, og tenk gjennom hvordan krisen kan påvirke kjøpeatferden deres. Vis at produktet ditt holder i lengden, og gå gjennom bytterett og betalingsmetoder for å gjøre kjøpet tryggere. Undersøk hva kundene dine bekymrer seg for, og responder på uroen. Slik skaper du langsiktige relasjoner som kommer til å bestå også etter at krisen er over.
Sørg for at gi kundene best mulige forutsetninger for å betale i tide. For dyrere varer kan delbetaling være en god løsning.
Ta vare på medarbeiderne dine
Det er naturlig at man blir urolig for jobben og økonomien når man vet at mange bedrifter sliter. Vær transparent overfor medarbeiderne og hold dem informert om situasjonen. Fortell hva slags besparelser dere gjør, og hvilke effekter dere forventer at de gir. Alle takler kriser på ulike måter.
Det kan være en god idé å sende ut ukebrev eller innkalle til regelmessige møter (gjerne online hvis dere er mange), der personalet får mulighet til å stille spørsmål. Ikke undervurder betydningen av å møtes, selv om det bare er i et videomøte. Mange savner den sosiale omgangen med kollegene når de jobber mye hjemmefra.
Gjennomgå kostnadene
På samme måte som ved en lavkonjunktur, er det ekstra viktig å gå gjennom bedriftens kostnader og kutte ned på det som ikke er nødvendig. Det kommer en tid etter korona, og enkelte tjenester kan kanskje unnværes i en periode. Det kan også være lurt å vente med å utbetale utbytte og å kansellere reiser eller kurs inntil videre.
Vent med større investeringer, men sørg for at ikke all markedsføring blir satt på pause. Det er viktig å finne nye kunder og vise eksisterende kunder at bedriften kommer til å være der på sikt.